Aangekomen in Kameroen + eerste dagen - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van D. K. - WaarBenJij.nu Aangekomen in Kameroen + eerste dagen - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van D. K. - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Kameroen + eerste dagen

Door: Dewi

Blijf op de hoogte en volg D.

31 Maart 2014 | Kameroen, Bamenda

Vrijdag: We zouden om half 11 vliegen van Brussel naar Douala. Dit werd uiteindelijk rond 11 uur. De vlucht ging goed. We waren rond zes uur op Douala. Toen moesten we best een tijd wachten totdat de koffers kwamen, mijn koffers kwamen als een van de laatste. Toen iedereen zijn koffers had, zijn we op zoek gegaan naar de taxi die ons zou komen ophalen. Na eventjes wachten kregen we te horen dat die taxi al weg was, omdat wij vertraging hadden en dus later waren. Na een poosje hadden we een andere taxi die ons naar onze eerste slaapplek zouden brengen. We zijn flink opgelicht, want we hebben veel te veel betaald voor de taxi.. Maarja, dat hoort erbij… De taxi’s hadden ons eerst nog naar de verkeerde bestemming gebracht. Alle bagage was al uit de auto’s toen we daar achter kwamen. Toen hebben we alles weer in de auto’s gezet, en toen zijn we naar de goede bestemming gebracht (natuurlijk moesten de taxi chauffeurs daar ook geld voor, het was 2 minuten rijden…).
In Douala was het stikheet. Zelf ’s avonds toen we nog even buiten zaten was het eigenlijk nog te warm. Op elke kamer was gelukkig wel een airco, en die van ons deed het ook. Ik heb de eerste nacht bij Anouk en Emily op een kamer geslapen. Toen we alle koffers naar boven hadden gesjouwd (er was geen lift dus we moesten 1 grote trap op), en de kamers hadden gezien, zijn we even naar de supermarkt daar gelopen. Daar hebben we wat te eten gehaald en wat fris te drinken. We hebben met zijn allen gezellig nog even gezeten met wat te eten en drinken en toen zijn we naar bed gegaan. En ik had héérlijk geslapen!!

Zaterdag moesten we rond half 8 bij het ontbijt zijn. We zouden tot ongeveer 8 uur ontbijten en daarna nog even Douala ingaan, maar om Douala in te gaan was te ver. De taxi die ons naar Bamenda zou brengen, zou er om half 10 zijn zodat we 10 uur konden vertrekken. Guess what. We gingen 11 uur/kwart over 11 pas weg. Hier moet ik heel erg aan gaan wennen, dat alles op het gemak gaat.
Als we in een keer van Douala naar Bamenda zouden rijden zonder tussenstops, zouden we er ongeveer 5 uur over doen. Dit is iets langer geworden, er zat een ziek meisje (3 jaar) met een moeder bij ons in de taxi en we zijn regelmatig even gestopt. Rond half 7 waren we uiteindelijk in Bamenda aangekomen. Wat was ik blij dat we er waren, en wat ben/was ik die lange reizen zat. Ver-schrik-ke-lijk..
Toen we aankwamen in Bamenda werden we door Truus ontvangen en hebben we heerlijk gegeten. Rijst met een soort tomatensaus, kippenpootjes en er was salade. Toen we hadden gegeten, zijn we even naar de kleine supermarkt gelopen. Hier verkopen ze brood, wat lekkere dingen en wat te drinken.
Toen we daar waren geweest, zijn we allemaal om de beurt gaan douchen (eindelijk), en daarna hebben we met zijn allen nog buiten een spelletje zitten spelen en we zijn rond half 11 naar bed gegaan. De matrassen bij dit verblijf zijn wel een stuk harder, maar ondanks dat heb ik goed geslapen.

Zondagochtend moesten we om 7 uur bij het ontbijt zijn, ze hadden heerlijke pannenkoeken gemaakt. (ik ben vergeten een foto te maken). We hebben tot ongeveer half 8 ontbeten en hierna zijn we ons klaar gaan maken voor een wandeling.. We gingen rond 9 uur weg, dus als je wilde, kon je ook nog eventjes je bed in. Om 9 uur kwam Basil ons ophalen (op tijd) om een wandeling naar een waterval te maken. We waren rond 1 uur/half 2 weer terug. Het was een lange wandeling, met veel indrukwekkende dingen om je heen. Kindjes die achter je aan lopen, die met je op de foto willen als ze zien dat je een camera hebt, vuilnis overal op de wegen en modderige paadjes. Maar het is allemaal heel indrukwekkend om te zien, en de waterval was heel mooi! Toen we weer terug naar huis gingen zijn we nog langs het huis geweest van Basil. Hij liet zien dat hij allerlei mooie dingen maakte van brons. Ook heeft hij iets kleins voorgedaan. Later heeft hij nog laten zien wat hij allemaal nog meer had gemaakt en wat hij gaat verkopen of al aan het verkopen is. We zijn daar ongeveer 3 kwartier geweest en toen zijn we weer naar ons verblijf gelopen. Een paar meiden hebben broodjes gehaald en wat te drinken, we hebben gezellig met zijn allen wat gegeten. Toen zijn er een paar meiden gaan voetballen met Afrikaanse kindjes.

Ik zit helemaal onder de muggenbulten. Heel mijn linkervoet zit onder de bulten en het jeukt als een gek, bizar. Ook ben ik al een beetje verbrand. Dus who knows, kom ik eindelijk een keer met een bruin huidje terug!

Een paar feitjes over de plek waar wij zitten of zijn geweest:
- Als mensen hier je zien lopen roepen ze; WHITE PEOPLE
- Er zijn enorm veel taxi’s
- De auto’s/motors toeteren als ze je willen waarschuwen
- De auto’s rijden enorm hard, als ze in Nederland hun rijbewijs zouden moeten halen dan zijn ze waarschijnlijk wel even bezig..
- Mensen zeggen geen ‘hello’ maar ‘good morning, good afternoon of good evening’
- Je mag mensen die ouder zijn dan jij niet recht in de ogen aankijken
- En de laatste; het is waaaaaaarm!!!!

Maandag zijn we om half 8 gaan ontbijten, hierna ben ik gaan douchen en zijn we naar de markt gelopen.. Alles is hier een eindje lopen, maar dat is wel goed voor m’n conditie haha! Toen zijn we naar huis gegaan en hebben we met zijn allen wat gegeten. Daarna zijn er een paar naar een restaurant gegaan waar we vanavond gaan eten om te reserveren. Nu hebben wij eindelijk internet en bijna iedereen is door het dolle heen. Ook hebben we vandaag een Kameroens nummer gekregen. (is voor mij goedkoper bellen/smsen gheheh.)

Ik hoop dat ik snel weer internet heb, en dan laat ik jullie weer nieuwe dingen weten!
Liefs

• 31 Maart 2014 - 17:35

Rachel:

He Lieve Dewi,

Goed om te horen dat je veilig bent aangekomen!!
    Je schrijft je verslag echt leuk en ben benieuwd om te lezen wat je allemaal mee gaat maken verder. We bidden voor je! Niet vergeten we dienen a Great God and don't forget you are awesome!!!! Big hug

• 31 Maart 2014 - 17:35

Rachel:

He Lieve Dewi,

Goed om te horen dat je veilig bent aangekomen!!

• 31 Maart 2014 - 19:38

Anna Van Beest:

Lieve Dewi
    Hoe is het daar nu.
    Is het een beetje leuk in afrika of niet nou ik denk zelf dat het leuk is.
    Ik hoop dat je veilig bent aangekomen en dat je het er leuk vindt.
    Succes met alle kinderen!
    En ook succes met je stage. Gods zegen en je weet dat de heilige geest bij je is.
    En fijne dagen in afrika en als je moet eten dan alvast eetsmakelijk.
    Groetjes Anna!

• 31 Maart 2014 - 20:39

(tante)Corinne :

Wat fijn om te lezen dat je al een beetje je draai hebt gevonden. Tja een heel andere cultuur, andere mentaliteit, ander klimaat, andere geuren en kleuren. Wat een indrukken. Wat fijn dat je dat beetje bij beetje met ons kunt delen... en dan ook weer een beetje, want om het echt zo te beleven moet je daar zijn. Ik hoop dat je een toptijd hebt daar en bid dat God in alles, de fijne maar vast ook eens minder fijne dingen met je mee gaat. Hij zal je leiden. Je hebt nog een lekker tijdje voor de boeg. Geniet! Het is goed alles op te schrijven, ook voor later. Dat ga je nooit allemaal meer onthouden. Ik hoop gauw weer wat van je te lezen. Hou je goed. Dikke knuffel! Xx

• 31 Maart 2014 - 23:54

Ilonka:

Heel leuk om dit allemaal te lezen!!
    en wat eten jullie toch regelmatig ;-)
    Ik wens je een hele goede & waardevolle tijd toe daar! Enjoy enjoy enjoy en houdt ons op de hoogte :D
    Liefs, Ilonka

Verslag uit: Kameroen, Bamenda

Kameroen

De Stem van Dordt 15-jan 2014
Dordtse studenten gaan de lokale bevolking in Bamenda helpen in onder meer ziekenhuizen en scholen.
DORDRECHT - Acht studenten van het Da Vinci College in Dordrecht gaan eind maart naar Bamenda in Kameroen om daar stage te lopen.
Ze gaan onder meer in ziekenhuizen en op scholen de lokale bevolking helpen. Dordrecht heeft een stedenband met Bamenda.
Vrijdag 28 maart is het zover. Dan gaat een groep studenten naar Bamenda, vertelt André Schoonhoven, coördinator International Office van het Da Vinci College.
“Een drietal volgt de opleiding Verpleegkunde, drie studenten volgen de opleiding tot Onderwijsassistent en daarnaast nog twee studenten, Pedagogisch en één Maatschappelijke Zorg. Allemaal zorg- en welzijn dus.
Zij gaan meehelpen in een ziekenhuis, bij een weeshuis en een school, bijvoorbeeld.
Het is gewoon een stage, net als in Nederland, maar dan in een andere omgeving. Waardoor je kansen krijgt die je anders niet zou krijgen. Het zijn uitdagende omstandigheden; de kans om te leren is heel groot.”
De studenten blijven tien tot twaalf weken in Kameroen. “Het zal een hele schok zijn om in zo’n andere cultuur terecht te komen, maar de studenten worden goed begeleid en hun veiligheid staat voorop.
Er gaat ook een docent techniek mee, die gaat kijken wat de mogelijkheden daar zijn op het gebied van Bouw en Techniek. Want we merken dat daar vraag naar is vanuit de mensen in Bamenda.
Het moet een duurzaam project worden. We gaan er van uit dat dit de eerste stap is in een meerjarige samenwerking”, aldus André Schoonhoven.