Njinikom en heimwee.. - Reisverslag uit Njinikom, Kameroen van D. K. - WaarBenJij.nu Njinikom en heimwee.. - Reisverslag uit Njinikom, Kameroen van D. K. - WaarBenJij.nu

Njinikom en heimwee..

Door: Dewi

Blijf op de hoogte en volg D.

03 April 2014 | Kameroen, Njinikom

Maandag 31 maart 2014:
We moesten rond half 8 weer bij het ontbijt zijn. Het lijkt allemaal heel vroeg, maar het valt best wel mee, want het is om 6 uur al super licht buiten. We hadden gebakken ei op een boterham als ontbijt, en het was lekker!
Hierna zijn we ons klaar gaan maken om naar de markt te gaan. We gingen samen met Basil, Truus, haar man en Michel naar de markt. Basil zou voor ons het geld gaan wisselen wat wij in euro’s hadden meegenomen. Hij ging met ongeveer 2400 euro op zak, de markt op, om ons geld te wisselen. Wij mochten er niet bij staan toen hij dit ging doen, omdat we er dan minder voor terug zouden krijgen als dat eigenlijk de bedoeling was (of dat je hoort te krijgen).
650 CFA is ongeveer 1 euro, dus reken maar uit als Basil overvallen was door iemand, dan waren we aardig wat geld kwijt!
Op de markt hebben we rondgekeken en wat boodschappen gedaan. Ook hebben we in een plaatselijk cafétje wat gedronken met zijn allen.
Toen we terug gingen naar huis zijn we even langs de supermarkt gelopen om wat brood te halen om te eten tussen de middag. Het is bizar hoe weinig je eet hier, eigenlijk eet je alleen je ontbijt, lunch en avondeten. En het is allemaal niet veel! Wel hebben we ook wat koekjes, zodat we toch nog wat extra hebben.
Toen we terug waren bij het verblijf hebben we wat gegeten. We moesten Basil geld geven zodat hij een Kameroense simkaart voor ons kon kopen met een Kameroens nummer. Dit is handig als je iemand hier wilt bellen of je wilt iemand thuis bellen. Dan is het voor ons een stuk goedkoper met die simkaart. Maar het beltegoed van die simkaart gaat heel snel op! Dus ik doe er niet zo heel veel mee..
’s middags zijn er twee meiden met Truus naar het restaurant gegaan waar we ’s avonds zouden eten, omdat het onze laatste dag was met zijn allen.
Om 6 uur gingen we eten. Het duurde lang voordat we wat te drinken kregen en het restaurant zat vol vliegen. Wij waren de enige gasten die er zaten..
Hier in Kameroen, valt de stroom nog wel eens uit. Dat gebeurde dus ook toen wij zaten te eten. En aangezien het rond 6 uur/half 7 al donker is, zaten wij op een gegeven moment in het donker in het restaurant. We kregen een kaarsje maar die was ook zo op. De stroom kwam er weer op, en ik denk dat we rond kwart voor 7/7 uur ons eten kregen (als het niet later was). We kregen kip, patat en salade. Het was lekker, maar er zaten constant vliegen op het eten, dus ik heb niet veel gegeten. Op een gegeven moment viel de stroom weer uit, en toen hebben we een hele tijd zonder stroom gezeten. Toen wij weggingen (rond 8 uur) was er nog steeds geen stroom. We moesten in het pikkedonker naar ons verblijf lopen door allerlei smalle straatjes (blugh).
Toen we weer bij ons verblijf aankwamen, hebben we nog een spelletje gespeeld en zijn we gaan slapen.

Dinsdag 1 april:
We gingen rond half 8 weer ontbijten. We hebben deze dag niet zo veel gedaan. Na het ontbijt hebben we onze koffers gepakt omdat we naar Njinikom gingen. De plek waar we de komende 9 weken nog zullen blijven. Rond 10 uur zou de taxi komen om 3 meiden naar Bafut te brengen. Deze meiden gaan twee weken naar die plaats om daar stage te lopen en komen daarna ook naar Njinikom. Die taxi’s waren redelijk op tijd. De taxi’s zouden eerste hen wegbrengen en zouden daarna terug komen naar Bamenda om ons op te halen. Wij dachten dat hij er rond 12 uur/half 1 zou zijn, maar helaas. Mr. Jude (een meneer van de gemeente waarbij wij ook altijd terecht kunnen) had nog een afspraak, dus hij was later. De taxi’s waren er rond 2 uur en we reden denk ik rond kwart over 2 weg. Aargh, wat moet ik daaraan wennen, aan die Afrikaanse tijd en dat wachten. Vreselijk.
Ik zat bij Mr. Jude, Anouk en Emily in de auto. Het was ongeveer een uur en een kwartier rijden. Toen we aankwamen in Njinikom bij het ziekenhuis, zag het er waanzinnig uit. Het is allemaal nog best wel nieuw, en het ziet er allemaal netjes uit! We hebben een rondleiding gekregen over het ‘park’ en we hebben ons huisje toegewezen gekregen. Het huisje ziet er netjes uit, alleen de keuken stinkt en de douche is vies en klein en de wc lekt. Ook komt er uit de douche alleen maar koud water, omdat waarschijnlijk de boiler kapot is (dit moeten we nog navragen). We hebben hier ook een contact persoon waar we eventueel heen kunnen gaan als er iets is. McDonald. (ja, hij heet echt zo!!)
Toen we alles hadden uitgepakt en het een beetje gezellig hadden gemaakt zijn we gaan eten in de kantine. We kregen Spaghetti met sperziebonen en nog iets, kip en ananas. Ik heb maar 3 happen spaghetti op.. Ik had het deze dag best wel zwaar. We zaten opeens zonder begeleiding, met zijn vijven in een huisje. We moeten vanaf nu alles maar zelf uitzoeken. Ik heb deze avond ook flink gehuild en met thuis en een vriendin gebeld. (oei, dat wordt een hoge telefoonrekening)
Toen we weer naar het huisje gingen hebben we nog een spelletje gespeeld en zijn we naar bed gegaan.

Woensdag 2 april:
De eerste nacht heb ik opzich redelijk geslapen, ik heb wel een redelijk dun matras, dus ik voel de plank die onder mijn matras ligt wel heel goed.
We gingen rond half 8 op, en toen ben ik met Naomi ontbijt gaan halen in de kantine. Ze hadden geen brood meer, dus we hebben eieren gekocht. Deze hebben we gekookt en gegeten.
We wilden deze dag boodschappen te doen, maar hier in Njinikom is niet veel te koop, qua grote boodschappen.
Ik ben met Amber naar Bamenda gegaan. We hebben Truus gebeld of zij mee wilde gaan omdat het de eerste keer was en toch nog best wel nieuw.. Truus wilde wel mee, maar had wel om 3 uur een afspraak. Dat kwam goed uit want wij hadden ook om drie uur een afspraak met een vrouw voor de stages. We hebben hier in het ziekenhuis gevraagd voor een taxi. Ze had een taxi gebeld, maar die zou er pas om half 12 zijn. Dit vonden we best wel lang duren, want het was op dat moment ongeveer kwart voor 11. Een andere man heeft ons naar het ‘centrum’ van Njinikom gebracht. Deze heeft een paar winkels. Hier hebben we een taxi naar Bamenda genomen. We hebben Truus en Michel opgehaald bij het CBC. We zijn naar de supermarkt gereden met dezelfde taxi. We hebben boodschappen gedaan in een soort Europese supermarkt en wat groente en fruit gehaald op de markt. De taxi heeft op ons gewacht. We waren rond half 1 in Bamenda en gingen rond kwart over 1 weer terug richting Njinikom. Het heeft deze weg naar huis, enorm hard geregend en geonweerd. Je kon bijna de weg niet meer zien omdat de ramen zo beslagen werden door de hitte die van buiten kwam.
We hebben de boodschappen uitgepakt, want om 3 uur zou er een Sister Oliv komen om afspraken te maken over de stages. Zij kwam niet opdagen en we hebben heel lang zitten wachten. Ook is de stroom een paar keer uitgevallen. Toen we even buiten stonden voor de wifi, en toen kwam er een beveiliger naar ons toe om te zeggen dat we morgenochtend om 7 uur bij Sister Oliv moeten zijn om dan de afspraken over stages te regelen.
Ik zat er vandaag ook wel weer redelijk doorheen en heb huilend papa opgebeld, ik wilde zo graag naar huis en was het echt zat met alles en iedereen. Al die onzekerheid en spanningen die hier zijn, ik kan het niet goed hebben.
We hebben met de groep een gesprek gehad over hoe het komt dat sommige zich niet zo lekker voelen en hoe de spanningen komen. Het was een goed gesprek en het is opgelost.
Deze avond heb ik met papa en mama geskyped en dat was heel fijn. Ik mis ze echt heel erg en ik denk elke dag aan thuis. Ook huil ik bijna elke dag wel om de heimwee. Ik had van te voren nooit gedacht dat ik het zo moeilijk zou krijgen met de heimwee..

Ik heb met papa afgesproken om elke avond even te skypen of te bellen, net zo lang totdat ik zeg dat het beter gaat en het niet meer hoeft.
Ik heb dus wel zware dagen hier, maar ik heb een afspraak met mezelf gemaakt dat ik het zo lang mogelijk ga proberen om hier te blijven!

Ik hoop jullie snel weer op de hoogte te kunnen brengen over hoe het met mij gaat en hoe het hier gaat. Ook hoop ik jullie snel dingen te laten weten over de stage!

  • 03 April 2014 - 12:45

    Tante Corinne :

    Ach meissie toch! Ik kan het me zo voorstellen, dat je nu het liefst thuis zou willen zijn. Alles zit jullie ook niet mee! En het is toch al zo wennen....je zult er wel enorm veel leren, zo moet je het maar zien. Gelukkig kun je skypen...Ik hoop voor je dat dit opstartmoeilijkheden (woord voor scrabble) zijn en dat het vanaf nu beter zal gaan. Daar bidden we voor. Misschien dat je stage een hoop compenseert. Veel sterkte!! Liefs van ons xxx

  • 03 April 2014 - 14:16

    Ome Ron:

    Lief nichie,

    Ik snap dat je even moet acclimatiseren daar, letterlijk en figuurlijk. Lijkt mij ook vrij logisch toch?
    Nu ondervind jij zelf dat wij Hollanders dus echt van de tijd en afspraken zijn en dat het in andere landen er even anders aan toe gaat. Ga je heus wel aan wennen en dat zal heus wel goedkomen.
    Kijk je moet het allemaal van een positieve kant zien; zo´n ervaring die jij meemaakt heb ik in al die jaren niet meegemaakt. Daar horen ook even de mindere leuke dingen bij maar uiteindelijk zullen de positieve ervaringen de doorslag geven toch? Deel jouw ervaringen maar mooi met je vadertje en moedertje maar blijf ook voornamelijk ons berichten in dit reisverslag. Ik moet wel even zeggen dat ik onder de indruk over hoe jij het leven daar beschrijft, dit doe je erg leuk dus wel ff blijven doen ja!!!

    Groetjes van ons allemaal.

  • 03 April 2014 - 14:32

    Heleen Oskam:

    lieve Dewi, wat heb je al een hoop meegemaakt!! ik lees het met plezier. Bedenk maar dat dit 1x in je leven zoiets doet, dus geniet ervan en het is logisch dat je wat heimwee hebt , Geniet en laat snel weer iets van je horen!! lieve groet heleen

  • 06 April 2014 - 22:20

    Nicole Van Den Berg:

    Hai Dewi,
    Van een afstandje volg ik jou natuurlijk! Kon het niet laten om je toch ff een hart onder de riem te steken. Dit kan je, zeker weten! En zo af en toe er flink doorheen zitten hoort daar ook bij. Het is ook allemaal niet niks wat je daar mee maakt. Alle ervaringen die je nu op doet neem je de rest van je leven met je mee en zorgen er voor dat je later nog steviger in je schoenen staat.
    Probeer ondanks alles toch te genieten van de bijzondere ( en soms) loodzware tijd! Dit komt nooit meer terug!
    Hou je taai, kop op en pik mee wat je mee kan pikken. En niet vergeten..... Jij kan dit!!!
    Dikke blaas kusjes van mij!

Verslag uit: Kameroen, Njinikom

Kameroen

De Stem van Dordt 15-jan 2014
Dordtse studenten gaan de lokale bevolking in Bamenda helpen in onder meer ziekenhuizen en scholen.
DORDRECHT - Acht studenten van het Da Vinci College in Dordrecht gaan eind maart naar Bamenda in Kameroen om daar stage te lopen.
Ze gaan onder meer in ziekenhuizen en op scholen de lokale bevolking helpen. Dordrecht heeft een stedenband met Bamenda.
Vrijdag 28 maart is het zover. Dan gaat een groep studenten naar Bamenda, vertelt André Schoonhoven, coördinator International Office van het Da Vinci College.
“Een drietal volgt de opleiding Verpleegkunde, drie studenten volgen de opleiding tot Onderwijsassistent en daarnaast nog twee studenten, Pedagogisch en één Maatschappelijke Zorg. Allemaal zorg- en welzijn dus.
Zij gaan meehelpen in een ziekenhuis, bij een weeshuis en een school, bijvoorbeeld.
Het is gewoon een stage, net als in Nederland, maar dan in een andere omgeving. Waardoor je kansen krijgt die je anders niet zou krijgen. Het zijn uitdagende omstandigheden; de kans om te leren is heel groot.”
De studenten blijven tien tot twaalf weken in Kameroen. “Het zal een hele schok zijn om in zo’n andere cultuur terecht te komen, maar de studenten worden goed begeleid en hun veiligheid staat voorop.
Er gaat ook een docent techniek mee, die gaat kijken wat de mogelijkheden daar zijn op het gebied van Bouw en Techniek. Want we merken dat daar vraag naar is vanuit de mensen in Bamenda.
Het moet een duurzaam project worden. We gaan er van uit dat dit de eerste stap is in een meerjarige samenwerking”, aldus André Schoonhoven.

Recente Reisverslagen:

19 Mei 2014

Nieuwe weken, nieuwe ervaringen

01 Mei 2014

De tijd vliegt

21 April 2014

Derde week

14 April 2014

Dankbaar

07 April 2014

Drukke maar ook rustige dagen
D.

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 7979

Voorgaande reizen:

28 Maart 2014 - 06 Juni 2014

Kameroen

Landen bezocht: